Kimdir: Yazar
Doğum: 1884
Ölüm: 1920
Ömer Seyfettin
1. Milli Edebiyat akımının öncülerinden ve modern Türk öyküsünün kurucusu olan Ömer Seyfettin, orduda subaylık yapmış, Balkan Savaşlarında Yunanlılara esir düşerek bu savaşın acılarını fazlasıyla yaşamıştır.
2. Sanatçı Genç Kalemler dergisinde yayımladığı Yeni Lisan başlıklı makale ile yazın hayatına başlamıştır. Yeni Lisan anlayışının öncüsü olarak Servet-i Fünuncuların ağır ve ağdalı diline karşı çıkarak sade halk dilini savunmuş edebiyatsız edebiyat yapmak için çalışmıştır.
3. Sade bir Türkçe ile milli konuları işleyen Ömer Seyfettin, realist hikayeciliğimizin en önemli sanatçılarındandır.
4. Sanatçı, ününü ve okunurluğunu günümüze bile sürdürebilecek bir öykü dili geliştirmiştir. Öyküleri realisttir. konularını gerçek yaşamdan ve tarihten alır. Amacı toplumsal yaşamın aksayan yönlerine ortaya çıkarmak ve milli bilinci güçlendirmektir.
5. Türkçülük, milliyetçilik düşüncesiyle kaynaştırdığı düşünceleri tüm yazılarında görülür. Ondaki milliyetçilik kan ve ırk milliyetçiliği değil ideal milliyetçiliğidir.
6. Öykücülüğü meslek edinen ilk sanatçımızdır. Kısa hayatına 140 öykü sığdırmıştır.
7. Maupassant tarzı (olay öyküsü) öykücülüğünün hiç kuşkusuz en önemli yazarıdır.
8. Konularını gündelik hayattan, çocukluk ve askerlik anılarından, tarihten, halk fıkra,menkıbe ve efsanelerinden almış; tasvir ve tahlile değil olaya önem vermiştir.
9. Asıl önemli hikayeleri destansı niteliklere sahip, konularını tarihten alanlarıdır. Hikayelerindeki önemli konulardan biri de kahramanlıktır.
10. Hikayelerini beklenmedik sonlarla bitirerek okuyucuda iz bırakmak ister.
11. Çocukluğundan söz ettiği And, Falaka, Kaşağı; Peçevi Tarihinden aldığı bir olayı anlattığı Başını Vermeyen Şehit; Türk idealini sembolleştirdiği Kızıl Elma Neresi?; Balkan Savaşı’nın acılarını dile getirdiği Beyaz Lale ve Bomba adlı hikayeleri en bilinenleri dir.
Ömer Seyfettin Eserleri
Romanları
Ashâb-ı Kehfimiz (1918)
Efruz Bey (1919)
Yalnız Efe (1919, 1988)
Risale
Yarınki Turan Devleti
Öyküleri
Acaba Ne idi? – Acıklı Bir Hikâye – Aleko – And – Antiseptik
Aşk Dalgası – Aşk ve Ayak Parmakları – Apandisit – At
Ayın Takdiri – Ay Sonunda – Baharın Tesiri – Bahar ve Kelebekler
Balkon – Başını Vermeyen Şehit – Bekarlık Sultanlıktır – Beyaz Lale
Beynamaz – Birdenbire – Binecek Şey – Bir Hatıra – Bir Hayır
Bir Kayışın Tesiri – Bir Temiz Havlu Uğruna – Bir Vasiyetname – Bit
Bomba – Büyücü – Cesaret – Çanakkale’den Sonra – Çakmak
Çirkinliğin Esrarı – Dama Taşları – Devletin Menfaati Uğruna – Diyet
Dünyanın Düzeni – Düşünme Zamanı – Eleğimsağma – Elma – Efruz Bey
Falaka – Ferman – Fon Sadriştayn’ın Karısı – Fon Sadriştayn’ın Oğlu
Forsa – Gizli Mâbed – Gürültü – Havyar – Hafiften Bir Seda
Horoz – Hürriyet Bayrakları – İffet – İki Mebus – İlk Cinayet
İlk Düşen Ak – İlk Namaz – İnsanlık ve Köpek – İrtica Haberi
Kaç Yerinde – Kaşağı – Kerâmet – Kıskançlık – Kızıl Elma Neresi?
Koleksiyon – Korkunç Bir Ceza – Kumrular – Kurbağa Duası – Kurumuş Ağaçlar
Külah – Kütük – Lokanta Esrarı – Makul Bir Dönüş – Mehdi – Mehmaemken
Memlekete Mektup – Mermer Tezgah – Miras – Muayene – Muhteri – Müjde
Nakarat – Namus – Nasıl Kurtarmış? – Nadan – Nezle – Niçin Zengin Olmamış?
Nişanlılar – Nokta – Öpücüğün İlkel Bİçimi – Pamuk İpliği – Pembe İncili Kaftan
Perili Köşk – Pireler – Primo Türk Çocuğu – Ruzname – Rüşvet – Rütbe – Sivrisinek
Şefkate İman – Tarih Ezeli Bir Tekerrürdür – Tavuklar – Teke Tek – Terakki – Teselli
Topuz – Tos – Tuhaf Bir Zulüm – Tuğra – Türbe – Türkçe Reçete – Uçurumun Kenarında
Uzun Ömer – Üç Nasihat – Velinimet – Vire – Yalnız Efe – Yeni Bir Hediye – Yemin
Yuf Borusu Seni Bekliyor – Yüksek Ökçeler – Yüzakı – Zeytin Ekmek – Akşam Sefası
Yiğit Çocuk – Okul Çocuğu – Bir Çocuk Aleko
Özet:
Klasik öykü türünün Türk edebiyatında ilk büyük temsilcisidir. Serim, düğüm, çözüm bölümleriyle geliştirilen, olaylara dayanan ve genellikle beklenmedik sonuçlara ulaşan öyküleriyle Türk edebiyatında Maupassant tarzını temsil eder. Öykülerinin bir bölümünde, kendine güvenini yitirmiş Türk toplumuna moral vermek amacıyla milli tarihin kahramanlık sayfalarından alınmış konuları işlemiştir. Türkçülük akımının öncülerinden sayılan Ömer Seyfettin, Türkçenin sadeleşmesi için büyük çaba harcamıştır.